Czym jest grafika 3D, wizualizacje i CGI?

Czym są wizualizacje oraz rendery? Te pojęcia pojawiają się bardzo często na ustach ludzi reklamy, marketingu, filmu i przemysłu gier video.

Wizualizacje i rendery 3D to nic innego, jak fotorealistyczne obrazy generowane komputerowo (Computer-Generated Imagery, w skrócie CGI).

Obrazy generowane komputerowo, tworzą nieruchome lub animowane treści wizualne za pomocą oprogramowania komputerowego. CGI jest również nazywane obrazowaniem 3D lub renderowaniem 3D. CGI zwykle odnosi się do grafiki komputerowej 3D używanej do tworzenia postaci, scen i innych efektów specjalnych w filmach, telewizji, grach oraz reklamach i ofertach produktowych.

Oczywistym przykładem wykorzystania grafiki CGI są gry komputerowe oraz efekty specjalne w produkcjach gier video oraz filmowych. Oto kilka przykładów:

The CGI trailer for Game of Thrones Winter is Coming

Top 10 Best CGI from this Decade (2010-2019) – YouTube

Jednakże technologia ta jest również wykorzystywana w reklamie, architekturze, inżynierii, wirtualnej rzeczywistości, a nawet sztuce.

Z wizualizacjami 3D spotykamy się każdego dnia właśnie w reklamie, nie mając nawet świadomości, że obrazy, które oglądamy w Internecie, billboardach i w reklamach są wizualizacjami.

To niemal wszystkie przeglądane produkty w ofertach sklepów – meble, artykuły wyposażenia wnętrz, ubrania, elektronarzędzia, itp. Dzisiaj nawet samochody (sic!) niemal wszystkich producentów na reklamach są wizualizacjami! 

Tutaj, przykład wykorzystania grafiki CGI w reklamie Mercedesa E-class oraz proces tworzenia wizualizacji:

Mercedes-Benz Making Of The New E-Class (filmed by Spellwork Pictures) – YouTube

Tutaj pokazanie nieograniczonych możliwości wykorzystania grafiki komputerowej w reklamie Chevroleta.

The Mill Blackbird brings photorealistic AR to car commercials – YouTube

Tutaj dwa znane przykłady wykorzystania CGI w sztuce:

Katedra (The Cathedral) by Tomasz Bagiński – Music by Alan Bucki

CG short film “Fallen Art” – by Platige Image

Jednak my, najczęściej spotykamy się z wizualizacjami w naszych codziennych aktywnościach, najczęściej robiąc zakupy w internecie. Większość produktów, które oferują na swoich stronach producenci ubrań, AGD, elektroniki, zabawek, artykułów budowlanych, mebli, wyposażenia wnętrz, itp. to właśnie wizualizacje.

Dlaczego? Wynika to z pragmatyzmu. Dużo łatwiej jest stworzyć wizualizację np. kanapy i pokazać ją w kilkunastu wariantach kolorystycznych w kilku różnych wnętrzach, niż organizować kosztowne sesje zdjęciowe dla kilkunastu różnych kanap.

Oto kilka przykładów wizualizacji produktowych:

3D product animation video showreel 2021 (3D product visualization video)

Katalog produktów IKEA

Mediaexpert-smartfony-i-zegarki

W branży architektury, wnętrzarskiej oraz deweloperskiej, wizualizacje są podstawowym narzędziem komunikacji i promocji. 

Architekt robiąc, swój projekt, prezentuje go swoim klientom na wizualizacjach. Dotyczy to projektów budynków, projektów wnętrz oraz projektów zieleni. Oto przykłady wykorzystania wizualizacji 3D przez architektów i deweloperów.

Wykorzystanie wizualizacji do promocji inwestycji deweloperskich oraz  w konkursach architektonicznych

Wykorzystanie wizualizacji w projektowaniu wnętrz

Nasi klienci
Kontakt

ul. Hrubieszowska 7 lok. 10 / 01-209 Warszawa

  • Michał Malesa
  • m.malesa@nubo.com.pl
  • +48 728 810 806
  • Warsaw Office
  • image@nubo.com.pl
  • 22 199 76 60