Krótka historia wykorzystania grafiki komputerowej na ekranach kin i telewizji.

 

Historia CGI sięga lat 50. XX wieku, kiedy to komputery mechaniczne były używane do tworzenia wzorów na komórkach animacji, które następnie były włączane do filmu fabularnego. Pierwszym filmem, w którym wykorzystano CGI (a właściwie kilka trików grafiki 2D), był Vertigo Alfreda Hitchcocka (1958).

Vertigo (1958) – Pierwsza animacja komputerowa w historii kina!

Jednak dopiero w 1972 roku Edwin Catmull i Fred Parke nakręcili animowany komputerowo film krótkometrażowy „A Computer Animated Hand”, który przedstawił wszystkim grafikę komputerową 3D. Udało się to osiągnąć, gdy Edwin narysował atramentem 350 trójkątów i wielokątów, a następnie zdigitalizował i ożywił dane w programie do animacji 3D, który napisał Catmull.

Pierwsze zastosowanie grafiki 3D na ekranie w filmie „Komputerowa animowana ręka” – 1972

Kilka lat później CGI zrobiło kolejny krok naprzód z pomocą Hollywood. W 1973 roku Westworld zaprezentował swoje możliwości, przedstawiając pierwszą scenę 2D CGI przedstawiającą wizję „Gunslingera” – pomysł na to, jak roboty mogą widzieć. Film odniósł na tyle duży sukces, że powstał jego sequel.

Westworld (1973) – Pierwsza mieszanka CGI i akcji na żywo w filmie fabularnym (HD)

Granice CGI zostały przesunięte jeszcze dalej, dzięki Edwinowi Catmull. Ciekawostką jest to, że kierownictwo studia wykorzystało wykonaną przez niego animację ręki która pojawia się w jednej ze scen filmu. Oscary doceniły tę znakomitą pracę około dekadę później.

Catmull był pionierem technik modelowania w 3D, jego ambicją było stworzenie pełnometrażowego filmu przy użyciu grafiki komputerowej. Edwin Catmull jest szerzej znany jako założyciel studia Pixar, które w 1995 wyprodukowało pierwszy w 100% animowany komputerowo film Toy Story.

1976, Futureworld – pierwsza na świecie animacja 3D w filmie

Wkrótce po tym, jak kowboje-roboty wysadzili wszystkich w powietrze, Industrial Light & Magic stworzyło kultowy film, który pokazał potencjał CGI. Odprawa Trench Run w Gwiezdnych wojnach: Nowa nadzieja pokazała szkieletowy rendering Gwiazdy Śmierci stworzony, aby pomóc Sojuszowi Rebeliantów w ostatnim treningu. Wyreżyserowany przez George’a Lucasa film i jego niesamowite obrazy ostatecznie stały się pośrednio odpowiedzialne za zapoczątkowanie ery CGI w kinie.

Star Wars Episode IV: A New Hope – Trailer – YouTube

Komputery potrzebowały wielu lat, aby w pełni wykorzystać moc CGI i umożliwić reżyserom urzeczywistnienie ich wizji. W końcu jednak pod koniec lat 70. obrazy generowane komputerowo zaczęły pojawiać się w kilku filmach science fiction, takich jak The Last Starfighter.

The Last Starfighter (1984) ORIGINAL TRAILER – YouTube

W 1980 roku studio Industrial Light & Magic dokonało kolejnego przełomu. Światowe kino zmieniło się na dobre wraz z wydaniem filmu Tron w 1982 roku. Film nie pobił rekordów kasowych, ale czternaście lat później zdobył Oscara.

TRON | Original Trailer

W latach 80. CGI nadal przesuwa granice mocy komputerów – na przykład pojawiają się The Last Starfighter (1984), The Abyss (1989) i inne tego typu filmy, aby spróbować swoich sił w tej hipnotyzującej mieszance technologii i sztuki.

W latach 90. komputery pozwoliły mistrzom CGI na dynamiczny rozwój dzięki nowym technologiom. W ciągu dekady ukazało się wiele przełomowych filmów, takich jak Terminator II, Dzień sądu (1991), Toy Story (1995), Gwiezdne Wojny Special Editions i Matrix (1999).

Jedno z najlepszych CGI tamtych lat to Jurassic Park (1993). Poprzeczka została ustawiona tak wysoko, że  wielu artystów CGI uważa, że Jurassic Park do dziś jest referencją w swojej kategorii.

Słynna scena ataku T-rexa z Jurassic Park

W 1995 roku po raz pierwszy film został w całości stworzony i  wyreżyserowany przy użyciu CGI, co dało początek legendarnej „Toy Story”. Później studio Pixar wyprodukowało kolejne klasyczne filmy CGI „Monsters Inc.” i „Gdzie jest Nemo”. Realistyczne postacie z tych filmów – Woody, Buzz, Sullivan, Mike, Nemo, Gill i Bloat do dziś są obecne w popkulturze i zapewniają rozrywkę widzom przez cały czas.

Jak animacja Pixara ewoluowała przez 24 lata, od „Toy Story” do „Toy Story 4” 

Po roku 2000 CGI przyspieszyło w niespotykanym dotąd tempie. Stale rosnące potrzeby większej mocy komputera, bardziej niezawodnego oprogramowania i nowych pomysłów pomogły wielu filmom CGI. Jednym z takich filmów z kanonu jest „Władca Pierścieni”. Gollum stał się pierwszą postacią CGI, która weszła w interakcję z prawdziwymi aktorami. Twórcy filmu wykorzystali technologię motion capture, aby uczynić Golluma realistycznym i żywym. Do wykreowania ruchów i mimiki postaci, wykorzystano jednak żywego aktora.

Tworzenie postaci Golluma, “Władca Pierścieni”
CGI jest dziś obecne niemal we wszystkich filmach fabularnych. W dzisiejszych produkcjach kinowych po prostu nie ma piksela, który byłby nietknięty przez CGI. Na przykład, The Avengers ma ponad 2200 ujęć z efektami wizualnymi przy użyciu CGI. Strażnicy Galaktyki polegali na CGI aż w 2750 ujęciach. Do tego dodajmy superprodukcje ostatnich lat takie jak Spiderman, produkcje o Batmanie i innych postaciach ze stajni Marvela. 90 procent filmów w jakimś stopniu technologii CGI. Przypatrzcie się uważnie, a na pewno coś zobaczycie. À może już nie, bo trzeba przyznać, że technologie CGI są tak zaawansowane, że często są nie do odróżnienia dla ludzkiego oka.

Nasi klienci
Kontakt

ul. Hrubieszowska 7 lok. 10 / 01-209 Warszawa

  • Michał Malesa
  • m.malesa@nubo.com.pl
  • +48 728 810 806
  • Warsaw Office
  • image@nubo.com.pl
  • 22 199 76 60